מה משך אותך להיכנס לעולם הצילום? מה מעורר בך השראה?
הגעתי לצילום מתוך האהבה ליצירה ויזואלית. גדלתי בבית של אמנות וגרפיקה, אמא שעבדה בבית דפוס, גדלתי בין מכונות הדפוס ושולחנות פוטו מונטאז׳. בהמשך כשנכנסתי לעולם העיצוב הממוחשב התאהבתי ביכולות של תוכנות העריכה, והשילוב של הצילום הדיגיטלי וההיכרות שלי עם העריכה הדיגיטלית היה טבעי. היכולת להקפיא רגעים, ולהעביר לאחרים את מה שראיתי והרגשתי דרך תמונה אחת, זה דבר מופלא ודרך להעביר מסרים דרך יצירה.
השאיפה שלי בצילום היא לתפוס את הרגע בדיוק כמו שהוא, בדיוק כמו שאני רואה אותו. ההעדפה האישית שלי היא לצלם בתאורה טבעית, להתמודד עם אתגרי האור שמסביבנו, וללמוד לנצל אותם לטובת התמונה. התחלתי לצלם מיד אחרי הצבא, קניתי את המצלמה הראשונה שלי ברומא באפריל 2001. מצלמת פילם Canon 3000 עם עדשת קיט. תקופה מופלאה של צילום תמונות מבלי לדעת מה ייצא עד פיתוח הפילם.
מבחינתי, כל מה שאני רואה במהלך היום מעורר השראה. כל מה שאני רואה בעיניים יכול בקלות להפוך לפריים. תמיד אהבתי את דרך הצילום התיעודי של זיו קורן, כל פריים פוגע אצלו בול בנקודה שהוא רוצה להעביר לצופה. כמובן שלאורך הדרך שאבתי הרבה השראה מקולגות רבים נוספים. באופן כללי, אני מאמין שכל צלם צריך לשאוף ללמוד עוד, אף צלם לא יודע הכל, ומי שחושב שאין לו יותר מה ללמוד – סתם נתקע במקום ולא מתפתח. לכן, אני מסתכל ובוחן כל פריים שאני רואה, ללא קשר לכמה הצלם ותיק או לא, ומנסה ללמוד ממנו משהו.
איך אתה ניגש ליום צילום?
מבחינת ציוד, אני יוצא לצילומים עם עדשה רחבה אחת, עדשת זום 70-200, ועדשות קבועות של 50/85. בנוסף 2 פלאשים ספידלייט או 2 תאורות לד ניידות למקרה שאזדקק לתאורת מילוי. יום הצילום שלי מתחיל כמה ימים קודם בסיור מקדים בלוקיישן הצילום, להבין מה אפשר לעשות בו ומה המגבלות.
באיזה ציוד אתה משתמש באופן שוטף? מה ציוד החלומות שלך?
אני מצלם עם canon מהרגע הראשון, ונשארתי נאמן מאז. כרגע מצלם עם Canon EOS 5d Mark II ו Canon EOS 5d Mark III, העדשות העיקריות שלי הן עדשה Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, עדשה Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM לצילומים בשגרה, ובצילומי ביוטי אני משתדל להשתמש בעדשה Canon EF 85mm f/1.8 USM. בדרך כלל אני מצלם בתאורה טבעית, אבל אם יש צורך בתאורה אז עד היום השתמשתי בפלאש Godox V860IIc ו Canon Speedlite 550EX ולאחרונה נכנסתי לתאורה רציפה באמצעות פנסי LED. מבחינתי להגיע למצלמת דגל של canon ועדשות פריים מהסדרה הגבוהה ביותר אלו השאיפות המקצועיות. אבל השאיפות שלי ושל מנהל הבנק שלי קצת שונות..
מה הוא הרגע שבו הבנת שאת במקום הנכון? מהו הרגע המרגש במיוחד בדרך המקצועית שלך?
כל תמונה שאני מוציא ומזהה התקדמות מקצועית גורמת לי להבין מחדש שאני עושה משהו שאני אוהב. הרגע המרגש הוא היום שבו החלטתי לפתוח רישמית עסק צילום, מבחינתי זאת עליית מדרגה מקצועית, ותחושה שאני יכול סוף סוף להציג את עצמי כ״צלם״ בצורה רישמית.
לו היית יכול לצלם כל אדם או דבר בעולם, במה היית בוחר? למה? מה היית אורז בתיק הצילום?
אני חושב שהייתי רוצה לעבוד עם סופר מודל בעלת ניסיון גדול בצילומים, רק כדי ללמוד ממנה איך לצלם נכון. לדעתי, דוגמניות מנוסות יכולות ללמד לא מעט צלמים איך לעבוד עם תאורה, איפור וסטים בכלל. הייתי רוצה לחזור לצלם על רקע הנופים של הוואי, או לצלם ברקים בדרום ארה״ב. הייתי לוקח איתי את 2 המצלמות שלי, עדשת זום עדשה רחבה, עדשת פריים 50/85, מוכן לכל סיטואציית צילום שלא תהיה.
שתף אותנו בטכניקת צילום שאתה מקפיד עליה בצילום שעושה את כל ההבדל?
אני חושב שהטכניקה העיקרית בצילום היא תקשורת עם המצולם/ת. לפני שבכלל מתחילים לצלם, מגיעים מבססים תקשורת ואמון, ומהרגע הזה הצילומים זורמים הרבה יותר בקלות. שימוש בהומור, ציניות והכנה מראש של נושאי שיחה יכול להפוך שעות צילום יבשות לחוויה חיובית לשני הצדדים.
השלם: הפריים המושלם מבחינתי הוא..
בר רפאלי על רקע ברק שפוגע בעץ… וברצינות, מבחינתי כל פריים שאני מצליח לאזן בו את התאורה הוא פריים מושלם. תאורה זה משהו שצריך ללמוד אותו ותמיד יישאר עוד מה ללמוד. בצילום של תאורה טבעית קשה לשלוט על האור, זה אתגר מעניין.
על איזה פרויקטים אתה עובד בימים האלה?
נכון לכרגע אין פרויקט שאני עובד עליו באופן פעיל, אבל יש כמה רעיונות מעניינים שאני בונה בראש. המטרה שלי זה לעשות פרויקטים יחודיים, משהו שיעורר הדים, ויקדם את השם המקצועי שלי. מקווה שאצליח ליישם לפחות את אחד מהרעיונות האלה.
עריכת תמונות, בעד או נגד? למה?
בעד, אני חושב שבעולם הצילום יש 2 גישות; הראשונה שהצילום מתחיל ונגמר בקליק, מה שנתפס בתמונה זאת התמונה הסופית. הגישה השניה, שאני חלק ממנה, היא שהתהליך רק מתחיל בקליק וממשיך בעריכה עד לתוצאה הסופית כפי שתכננתי. אין כל פסול בעריכת תמונה, אני לא מדבר על מניפולציות, חיבור תמונות ושינוי התמונה המקורית, אלא על תיקון פגמים, חיזוק צבעים, ושידרוג התמונה המקורית. אף אחד לא נולד צלם מושלם, ותמיד אפשר לשפר את התמונה וללמוד מזה לפעם הבאה.
אם לא היית צלם מה היית רוצה לעשות?
כמי שעוסק בצילום בנוסף להייטק, קשה לי לחשוב על משהו אחר מלבד צילום. החלום הוא להתפרנס ממשהו שאני אוהב לעשות, וזה הצילום. לצערי כיום יש תחרות מאוד גדולה בשוק וקשה להתפרנס רק מצילום אמנותי, ולכן נשאר לי לקוות שאוכל להתפתח בתחום הצילום גם מקצועית וגם כלכלית.
האם אתה חושב שהמדיה החברתית תרמה לקידום תחום הצילום?
מאוד! אני חושב שהשימוש במדיה חברתית זה מנוע הקידום העיקרי היום לצלמים. רוב קהל היעד בכל תחום בעולם הצילום נמצא במדיה החברתית, ומחפש מידע במדיה הזאת. נוכחות בולטת ופעילה היא כלי עבודה לכל דבר. יצרתי לא מעט קשרים עיסקיים עם מודליות, מאפרות, לקוחות וצלמים דרך המדיה החברתית, וזה משהו שהוכיח את עצמו עד עכשיו בצורה חד משמעית. אמנם זה לא פותר אותי מלהחזיק אתר אינטרנט מעודכן במקביל, ולהפנות אליו גם מתוך הרשתות החברתיות, אבל זה כבר לא אמצעי התקשורת העיקרי בתחום כמו בעבר.
שתף אותנו בטיפ אישי מהניסיון שלך לצלמים שמתחילים את דרכם בעולם הצילום
אף פעם אל תפסיקו ללמוד. אין צלם שיודע הכל, מי שחושב ככה רק תוקע את עצמו מקצועית. אני מאמין שכל צלם צריך לצאת מנקודת הנחה שהוא יכול ללמוד מצלמים אחרים, מבעלי מקצוע בתחום (מאפרות, מודליות וכו׳) ובאותו הזמן גם ליצור קשרים אישיים ומקצועיים.