מאת: תומר יעקובסוןבהרבה מקרים העבודה שלכם בתור צלמים תדרוש ליצור תנאי "סטודיו" במקומות שונים ומשונים שלעולם לא צילמו בהם.
דוגמא שכיחה היא חברה או משרד שמעוניין שתצלמו את העובדים שלהם במקום העבודה ובמהלכה ולרב הם מקצים חדר ישיבות או חלל גדול אחר לצורך העניין.
בצילומים כאלו הפרמטר החשוב ביותר הוא יעילות שכן מדובר בדרך כלל באמצע יום העבודה ובתנאי שטח שרחוקים מלהיות אידיאלים והחוכמה היא למקסם את האפשרויות שלכם ולספק את הסחורה וזאת במינימום ציוד וזמן.
הפוסט הזה, שיציג תמונות וסטאפים מצילומים שצילמתי החודש במשרד עורכי הדין תדמור, ינסה לתת לכם רעיונות וטיפים שיוכלו לעזור לכם לעמוד במשימה ולחזור הביתה בשלום.
ניצול מקסימלי של תנאי השטח
כאמור, בדרך כלל תמצאו את עצמכם בחלל שלא תוכנן לצילומים ואתם אמורים להסתגל.
אנחנו תמיד מנסים לנצל, כמה שניתן, את החלל הנתון לצרכי הצילום ואם תעיפו מבט בתמונת הסטאפ בתחילת הפוסט (שצולמה עם עין הדג החביבה שלי..) תראו שלצילומים הללו השתמשנו בסה"כ 2 מקורות תאורה.
האחד, פלאש סטודיו של אלינכרום (D-lite 4) ששורף את הרקע הלבן מאחור וYN560 אחד בשביל להאיר את המצולמים שלנו דרך מטריית ריכוך בינונית מסוג Softlighter.
יש כמה מכם שירימו גבה כשהם ישמעו שרק מקור אור אחד האיר את המצולמים בשעה שאם תסתכלו על התוצאות הסופיות לא תראו יותר מידי צללים ודרמה בתמונות (שמתקבלים בדרך כלל כתוצאה משימוש באור אחד בלבד) והסיבה לכך היא הקיר הלבן מצד ימין (ראו תמונה) שמשמש כרפלקטור מושלם מהצד השמאלי של המצולמים.
כאמור פחות זה יותר במיוחד בתנאי שטח כאלו.
הפרד ומשול
אחד האתגרים שיש בצילום עם יותר ממקור תאורה אחד הוא לקבל שליטה על ההשפעה של כל מקור בנפרד בשביל לקבל את התמונה שהתכוונתם אליה ולא זאת שיצאה במקרה כי ככה יצא.
הבעיה עם השליטה הזאת היא שהיא נעשית יותר ויותר קשה ככל ששטח הצילום שלכם קטן יותר.
מה שקורה הוא שהאור שפוגע ברקע הלבן חוזר לכיוון המצולם שלכם ומאיר אותו מאחור וככל ששטח הצילום שלכם קטן יותר ככה יהיה לכם יותר קשה להרחיק את המצולם מהקיר בשביל לקבוע כמה מהאור הזה (אם בכלל) יפגע במצולם שלכם.
הפתרון המקובל הוא להשתמש במשהו (נקרא גם Flag) שיסתיר את האור שיוצא מהמבזק ששורף את הקיר ולגרום לו לפגוע יותר בקיר ופחות במצולם / בשאר החדר. בצילומים הללו השתמשנו בקונסטרוקציה המוזרה שאתם רואים פה בתמונה המצורפת. כמו שאתם רואים גם כאן ה- Nasty Clamps שיחקו אותה והפכו למחזיק רפלקטור מתכוונן שמונע מהאור להתפזר לכל הכיוונים.
אם לא הבנתם מכל ההסבר הזה יותר מידי שימו לב להדגמה הבאה שבה בתמונה מצד שמאל אין שום דבר שמונע מהאור להתפזר מול תמונה שבה השתמשתי בטריק הזה שגרם רק לחלק קטן של האור לחזור אל המצולם בייחוד באזור הלחיים. (בתמונות הללו רק האור האחורי פועל בשביל ההמחשה)
מה לעשות אם זה לא עוזר?
בהרבה מקרים תמצאו את עצמכם בחלל קטן מידי ומה שלא תעשו, האור ששורף את הרקע יחזור בעוצמה חזקה מידי למצולם שלכם ואתם עלולים למצוא את עצמכם בסוג של בעיה.
ההמלצה שלי היא לעשות את הדבר הבא:
במקום לשרוף את הרקע לגמרי (מה שדורש בדרך כלל עוצמת פלאש חזקה וכאמור בעייתית בחדרים קטנים) תחלישו את הפלאש האחורי עד שהאפקט של האור האחורי על המצולם נראה לכם טוב ותתחילו לצלם.
לאחר מכן, בבית תפתחו את התמונה בלייטרום 4 ופשוט (באמת פשוט!) תזיזו את הסליידר של ה-HighLights ימינה.
הדוגמא הבאה ממחישה את הפעולה הזאת יפה לדעתי (הפיקסלים האדומים מסמנים את הפיקסלים השרופים)
הגאונות בלייטרום 4 מתבטאת ביכולת שלה להשפיע על התמונה באופן כירורגי ומדוייק ולהשפיע על חלקים שונים בתמונה על בסיס מידת הבהירות שלהם וזאת ללא לפגוע בשאר האזורים.
לסיכום, בואו נסתכל שנייה על התמונה הסופית (ללא PS) ונבין כיצד התאורה בנוייה בתמונה:
הרקע , חלק מהכתפיים שלו והחלק התחתון של הסנטר מוארים בעזרת האור האחורי, הצד הימני של הפנים שלו מואר על ידי הקיר הימני שנמצא ממש מחוץ לפריים וכל השאר מואר על ידי המטרייה שמשמאל. (רציתי לצייר חיצים להמחיש את זה אבל זה פשוט יצא די מכוער אבל נראה לי שהבנתם את הרעיון.
הנה עוד כמה דוגמאות חביבות:
התמונות ברזולוציה גבוהה יחסית ולחיצה עליהן תגדיל אותן בשביל פרטים.
אני מקווה שהקריאה נתנה לכם רעיונות וכלים שימושיים ואשמח כמו תמיד לשמוע את דעתכם ולענות על כל שאלה (שקשורה לצילום…) שעלתה בכם במהלך הקריאה.
תומר יעקובסון – צלם עצמאי, מתמחה בצילומי אנשים ומנהל את בלוג הצילום TheTomer, הכולל פירוט של טכניקות חדשות, המלצות לציוד אמין, תרגום מאמרים והפניות לאתרים מעניינים בנושא צילום. מורה בכיר בגליץ, מלמד צילום בקורס יסודות, צילום מתקדם ותאורה מעשית.