איך הפכה המצלמה לחלק בלתי נפרד מחיינו

 

אנחנו לא זוכרים מי זה היה שאמר שאם אתה לא שם אתה לא קיים, אבל הוא בהחלט צדק. בטח ובטח בתקופה הנוכחית. מדיה חברתית, ריאליטי, שיווק בכל פינה – הכל סובב סביב תיעוד, בין אם באופן גלוי או באמצעות מצלמות נסתרות.

זה לא שהעולם היה שונה לחלוטין לפני 40 או 50 שנה. מאז ומעולם אהבנו להנציח רגעים חשובים כדי שנוכל לחלוק אותם עם האנשים הקרובים אלינו. אבל אם פעם צילום היה תהליך בו היו מעורבים גם זמן וכסף (בכל זאת, בשביל לפתח תמונות צריך לשלם), העולם החברתי שינה את כללי המשחק. מהר מאוד הזמינות, המיידיות והתפוצה הרחבה הרגילה אותנו לצלם ולשתף הכל, החל מחדר המלון המפואר וכלה בגרפיטי המצחיק שראינו ברחוב.

 

 

לא רק הרשתות החברתיות תרמו למהלך הזה. הרי כל זה לא יכול היה לקרות לולא הייתה לנו מצלמה צמודה. הטלפונים החכמים פתחו בפנינו את האפשרות לצלם (בסטילס או בוידאו) בכל רגע נתון, וכמובן לפרסם אותו כדי לגרור מבול של לייק ותגובות מפרגנות. נשמע קצת עגום? לא בהכרח. 

מאז שהמצלמה הפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, ובעיקר מאז שרוב (אם לא כל) התמונות שאנחנו מצלמים נחשפות למעגלים רחבים יותר מפעם, למדנו להעמיק את יכולות הצילום שלנו. יותר ויותר אנשים משקיעים זמן ומחשבה בקומפוזיציה, תאורה, צבעים, העמדה וכל שאר האלמנטים שהופכים צילום ליצירה.

אחד האביזרים הנפוצים בעידן הסלפי הוא תאורה ניידת שמוצמדת לטלפון הנייד. מדובר בנורה שיוצרת אור שמחמיא ומדגיש את תווי הפנים. מי שמחפש משהו קצת שונה בתחום התאורה יכול להתחדש בפנס לד ריבועי, שיוצר אפקט פחות מדגיש. מושלם לצילום סרטוני הדרכה בנושאי איפור או תספורת, וכמובן צילומי יופי ופורטרטים.

כדי להבטיח שכל תמונה תצא מדוייקת, אין כמו להיעזר במייצב. בדיוק כמו מייצבים למצלמות רגילות, גם מייצבים לטלפון נועדו למנוע ולמתן טשטוש שנגרם מידיים רועדות. זה כבר אביזר למתקדמים, מי שהצילום הוא חלק מהמקצוע שלו, למשל, אבל זה לא אומר שצלמים חובבים לא ייהנו מהשדרוג לתמונות (ולסרטונים) שלהם. סרטון היוטיוב או הטיק טוק הבא שלכם יהיה יציב וחלק כמו פלס.

אנחנו גם לא חייבים להיות משועבדים לעדשת (או עדשות) הסלולרי המוטמעת במכשיר. היום אפשר לרכוש סטים של עדשות המתלבשות על העדשה הקיימת באמצעות קליפס קל להסרה. המחירים לא בשמיים, וההיצע רחב: עדשות מאקרו לתקריבים ממוקדים, עם טווח הגדלה מרשים; עדשות fisheye לצילום פנורמי רחב במיוחד; עדשות טלפוטו לצילום ממרחק רב; ואפילו עדשות עם אפקטים.

אז אחרי הכל, אפשר להרגע. תיעוד אינסופי לא חייב להיות משהו שלילי. הטרנד השיתופי מוציא מאיתנו יכולות טכנולוגיות ויצירתיות שטרם נראו כמותם, ופותח עולם חדש של בו כל צילום יכול להפוך ליצירת אמנות עם קצת עזרה מהכלים הנכונים – פיזיים וקונספטואליים.