בלוג צילום
כל מה שרציתם לדעת על פילטרים לעדשות

לא משנה אם אתם מצלמים נוף או סטודיו, פורטרטים או טבע, אחד מהאביזרים הפופלארים ביותר הם הפילטרים לעדשות. פילטרים מהווים כלי צילומי חשוב ויש מגוון סוגים אותם
יש להכיר על מנת להחליט לאיזה פילטר בדיוק אנחנו זקוקים בסיטואציה מסוימת. בכתבה זו נערוך סקירה ראשונית על מגוון סוגי הפילטרים לעדשות הקיימים ובאופני השימוש בהם.
אז מה זה בכלל פילטר לעדשה?
פילטר הוא אותה חתיכת זכוכית שמניחים לפני העדשה, פילטר לעדשה יכול לשמש להגנה או לאפקט שנרצה להעביר בזמן צילום התמונה. כל פילטר משיג אפקט אחר ומשפיע על
התמונה בהתאם, ללא צורך בעריכה.
קיימות שתי מערכות כלליות של פילטרים לעדשות:
מרבית היצרנים מייצרים פילטרים עגולים המתחברים בהברגה לקדמת העדשה, כאשר רוכשים פילטר מסוג זה יש לדעת מראש את קוטר הפילטר במילימטרים של העדשה הספציפית
אליה רוכשים אותו (בדרך כלל מצוין בסימן Ø על גוף העדשה, או בצד הפנימי של מכסה העדשה). יש קטרים סטנדרטיים שיצרני העדשות משתמשים בהם: 40.5, 43, 49, 52, 55, 58, 62,
67, 72, 77, 82, 95 ואפילו 105 מ"מ. אכן ניתן להבריג פילטר לפילטר אך קיים סיכוי שבשלב כלשהו נתחיל לקבל קצוות כהים בשולי הפריים בשל כך. בנוסף, הם עלולים להיתקע אחד
בשני בצורה שקשה מאוד לנתק את ההברגה, מאחר ולכל עדשה יש קוטר פילטר משלה, בדרך כלל רוכשים פילטר נפרד לכל עדשה (אלא אם כן מדובר בפילטרים היוצרים אפקט,
כאשר במקרה זה נקנה לקוטר הגדול ביותר ונרכוש טבעות מתאם לעדשות הקטנות היותר, טבעות Step-Up).
המערכת השניה כוללת פילטרים מרובעים המתחברים לעדשה באמצעות התקן ייעודי, היתרונות במערכת זו הם שאין צורך ברכישת מגוון פילטרים לכל עדשה עם קוטר פילטר שונה,
אלא המתקן מגיע עם טבעות מתאם לכל קוטר עדשה. ניתן "להערים" (מלשון ערימה) פילטרים ללא כל סיכון בהכהיית קצוות הפריים, מאחר והפילטרים עצמם גדולים יותר מקוטר העדשה.
אמנם מערכות פילטרים מרובעות בדרך כלל יקרות יותר מפילטרים עגולים אך התועלת והגמישות שבשימוש בהם בדרך כלל משתלמות עשרות מונים, בטח אם לצלם יש מספר רב של עדשות.
סוגים עיקריים של פילטרים לעדשות
פילטר מגן UV
פילטר UV משמש להגנה על קדמת העדשה (במצלמות פילם הוא אף שימש לסינון קרני אולטרא-סגול ומכאן שמו), זהו הפילטר הנפוץ ביותר בקרב צלמים והוא משמש להגנה מפני אבק,
לכלוך, שריטות, חול, טביעות אצבע וכדומה, במקרים חמורים יותר הוא אף נסדק או נשבר ובכך "מציל" את האלמנט הקדמי של העדשה עצמה. יש המתנגדים לפילטרים מסוג זה בטענה
ש"אני לא אשים עוד זכוכית על העדשה היקרה והחדה שלי", ולכן יצרני הפילטרים מייצרים פילטרים עם ציפויים ברמה גבוהה מאוד כך שההשפעה של הפילטר על איכות העדשה היא אפסית,
פילטר UV איכותי עובד כמו השב"כ, "מגן ולא ייראה". קלישאתי משהו, אבל נכון.
פילטר מקטב Circular Polarizer
פילטר Polarizer (מקטב) הוא פילטר עגול (לרוב) המורכב משתי זכוכיות, הקרובה מתברגת לקדמת העדשה והרחוקה חופשיה ונעה בסיבוב. תפקידו של הפילטר המקטב הוא לחסום אור בגלים
מסוימים ולאפשר לאור בגלים אחרים להגיע אל החיישן דרך העדשה. נוצרים שני אפקטים כאשר עושים שימוש בפילטר מקטב; הראשון הוא הגברת הקונטרסט בשמיים (העננים לבנים יותר
והשמיים כחולים יותר) והשני הוא להעלים השתקפויות.
השימוש השני, העלמת השתקפויות, יכול לשמש למגוון צרכים: בצילום נוף כדי "לראות" דרך מים או כדי להוסיף רוויה למה שבצבע ירוק (על צמחייה יש לחות שלמעשה יוצרת השתקפות),
בצילום תכשיטים ובעיקר יהלומים על מנת לראות את מרכז האבן היקרה, בצילומי רכב ולייף-סטייל כדי "לראות" דרך חלונות ואף בצילום אנשים כדי להנמיך את החלקים הבוהקים על
פרצופים שומניים.
אמנם פילטר מקטב יכול לשמש גם להגנה וניתן להשאיר אותו על העדשה באופן קבוע, אך הוא ממש לא נועד לזה, הוא תמיד יוצר אפקט כלשהו ולמעשה הוא גם מוריד סטופ של אור, ולכן זה
לא מומלץ. בתנאים מסוימים בעדשות אולטרא-רחבות כדאי להימנע משימוש בפילטר מקטב באופן גורף כי הוא יוצר כהות במרכז השמיים ובהירות בקצוות – אפקט לא רצוי שקשה מאוד
לתקן בעריכה. בכל אופן, זהו פילטר מומלץ מאוד לכל צלם חובב או מתחיל ובטח לצלם המטייל והמקצועי.
פילטר ND Neutral Density
פילטר ND מונע מכמות מסוימת של אור (כל יחידה של כמות אור נקראת "סטופ") מלעבור דרך העדשה ולהגיע לחיישן. הוא נקרא פילטר ניטרלי, Neutral, כי באופן עקרוני זה אמור להיות
האפקט היחיד שלו. הוא לא מקטב והוא לא אמור לשנות את הצבע של האור (לתופעה זו קוראים Color Cast ובפועל למעט הפילטרים האיכותיים רוב הפילטרים מסוג ND סובלים מתופעה זו).
המונח Density, הכהייה, מתייחס לתפקידו העיקרי של הפילטר – להקטין את כמות האור המגיע אל החיישן ולכן הפילטרים האלה נקראים על שם כמות זו, למשל ND2 מקטין את כמות
האור בסטופ אחד.
קיימות מספר שיטות של מספור ותיוג פילטרים מסוג ND אך הנפוצה ביותר היא זו:
אם צילום זקוק לאור מדוע נרצה להקטין את כמות האור המגיע אל החיישן?
התשובה תלויה בשימוש הנעשה בפילטרים מסוג ND. השימוש הנפוץ ביותר הוא לחשיפות ארוכות בצילומי נוף כאשר יש יותר מדי אור. כדי להימנע משימוש בצמצם קטן מדי ישנן סיטואציות בהן גם
קביעת ה-ISO למינימום עדיין מכניסה יותר מדי אור. יתרה מכך, על מנת לקבל את אפקט המריחה – בדרך כלל של מים, מפלים, גלים או אורות רכב – יש צורך בחשיפה ארוכה. צלמי פורטרטים
משתמשים באופן מסורתי בפילטרים מסוג ND על מנת לצלם בצמצמים פתוחים עם פלאשים של סטודיו שלרוב חזקים מדי או בצילומי חוץ כדי להקטין את כמות האור הקיים ולקבל רקע כהה יותר.
פילטר GND, פילטר VND ופילטרים נוספים
קיים מגוון גדול מאוד של פילטרים מסוג ND, ואין כוונתנו רק לרמת הכהות. פילטר ND משתנה המכונה באנגלית, Variable ND, פילטר זה, כמו מקטב, הוא בדרך כלל עגול-מתברג והוא מורכב
משתי זכוכיות. כאשר מסובבים את הזכוכית החיצונית הוא נעשה יותר ויותר כהה, ולרוב הוא מוריד בין 2-8 סטופים. השימוש העיקרי בו נועד לצילום וידאו בו התריס נשאר קבוע ורוצים לצלם
עם צמצם פתוח לקבלת עומק שדה רדוד בחוץ באור שמש, בלעדיו התוצאה היא תמונה שרופה. פילטר ND משתנה מאפשר את השליטה הנצרכת על מנת להשיג חשיפה נכונה. יש צורך באפשרות
השינוי הזו כי תנאי התאורה וכמות האור משתנים. מצד שני, בדרך כלל הוא לא מספיק איכותי לצילום סטילט ולכך נדרשים הפילטרים עם רמת ההכהיה הקבועה.
פילטר מדורג, Graduted ND, בדרך כלל שייך למערכות המרובעות וגם הוא מגיע במגוון וריאציות. ראשית כמות האור שהוא חוסם, למשל GND4 או GND16. שנית, רמת הדירוג וזו משתנה
בין Soft ל-Hard. רמות הדירוגים השונות מיועדות לצילומי נוף כלליים בהם האופק לא ישר כמו בהרים (Soft) ולצילומי נוף-ים בהם האופק ישר (Hard). פילטר זה נועד להכהיית השמיים
ולמעשה לאיזון החשיפה בין קדמת הקומפוזיציה (Foreground) לבין הרקע.
עוד פילטר שכדאי להכיר, מיוחד וספציפי עוד יותר בו רק האמצע כהה, פילטר Reverse ND, וכמו שאפשר לנחש הוא נועד לצילומי שקיעות וזריחות.
לסיכום
פילטרים מסוג ND הם הסוג העיקרי בו צלמים נדרשים להחליט בין שימוש במערכת העגולה המתברגת לבין המערכת של המתקן והפילטרים המרובעים. כמובן, כאן המקום בו המערכת
המרובעת מככבת. כאמור, היא מאפשרת "להערים" כמויות וסוגים שונים של פילטרים מבלי לוותר על השליטה (ניתן להוציא כל אחד מהם בכל שלב) ומבלי להסתכן בהכהיה לא רצויה
של הפינות. כיום אף קיימים מערכות מתקון פילטרים הכוללות פילטר מקטב מובנה הניתן לסיבוב באמצעות מחוג על המתקן עצמו. קיים מגוון אדיר של פילטרים להרבה מטרות שונות
וכאן רק ציינו קווי יסוד למגוון עצום זה.
מתלבטים איזה פילטר אתם צריכים?
כמובן, אנו ממליצים לרכוש פילטר UV עם כל עדשה, אם אתם יוצאים לצלם הרבה בחוץ? פילטר מקטב יועיל לכם רבות.
חולמים לצלם מפלים או אגמים עם המראה החלומי והמרוח הזה? כדאי לכם להתנסות בפילטרים מרובעים מסוג ND.
לא משנה במה תבחרו, כאשר תרכשו פילטר אפקט חדש כדאי לכם ללמוד להכיר אותו מקרוב ולפרוץ את גבולות היצירתיות עם מה שניתן להגשים באמצעותו.
יש לכם שאלות נוספות על פילטרים? מוזמנים להגיע אלינו לחנות ולנסות או לשאול בקבוצת הפייסבוק שלנו ארליך – הבית של הצלמים
הכותב: יהושע דירובן, מומחה לתאורה ונציג בכיר בצוות החנות